Saleshackrs

B2B en B2C worden Human2Human

Hand schudden tussen man en vrouw

Binnen het boek Human2Human beschrijft Daniëlle de Jonge hoe organisaties onderscheidend kunnen verkopen middels echte aandacht. Ze geeft in haar boek een futuristische kijk op de nieuwe klant relatie en doelt op een eigentijdse manier van verkopen. Ondanks dat Danielle deze visie zo’n vijf jaar geleden op de markt bracht, is haar visie nu actueler en relevanter dan ooit te voren.

Nu iedereen bijna een jaar onder de gevolgen van Covid-19 leeft, is onderscheidende kracht belangrijker dan ooit tevoren. De onderscheidende kracht binnen organisaties vind je vaak niet in producten of diensten maar in aandacht. De echte aandacht, mens tot mens, dat is de oplossing.

Tegenwoordig is bijna alles te koop en proberen organisaties zich op alle facetten te onderscheiden.

We nemen Coolblue als voorbeeld. Veel producten die te koop zijn bij Coolblue zijn ook op andere websites te verkrijgen en vaak ook nog eens goedkoper. Het is duidelijk waar Coolblue voor staat, de glimlach en de zorg uit handen nemen. Bestel iets bij Coolblue en het moet een beleving zijn, de blauwe doos, de vriendelijke medewerker, dat is het merk Coolblue. Het onderscheidende vermogen komt vanuit service en aandacht. Deze filosofie heeft als doel om van klanten ambassadeurs te maken.

Deze trend heeft zich de afgelopen jaren sterk doorontwikkeld. Deze filosofie heeft zich eerst gemanifesteerd binnen de B2C maar is nu ook binnen de B2B in opkomst. Klantcontact binnen de B2B wordt steeds persoonlijker en gerichter. Chatten via LinkedIn wordt het nieuwe e-mail, koud bellen neemt af en het opbouwen van persoonlijke relaties met klanten wordt steeds belangrijker. De klantbeleving binnen de B2B kan nog veel leren van de storytelling binnen de B2C.

Laten we om de verschillen tussen klantrelaties binnen B2B en B2C duidelijker te maken deze kort toelichten:

Het profileren richting de B2B gaat steeds meer lijken op de benadering binnen de B2C. De concrete verschillen zullen blijven, echter zal de benadering steeds menselijker worden. Formaliteiten binnen organisaties beginnen af te nemen. Waar 10 jaar geleden nog naambordjes aan de kantoordeuren hingen zijn de meeste medewerkers anno 2021 niet anders gewend dan flexplekken.

De zakelijke wereld is aan het veranderen, de millennials maken hun entree in de zakelijke wereld. De bedrijfscultuur is tegenwoordig belangrijker voor de beginnende werknemer dan het startsalaris. De akoestiek van de werkplek wordt belangrijker, het interieur moet verduurzamen en er moet voldoende comfort en beleving zijn.

De zakelijke wereld zit in een metamorfose, blijf dus niet achter en zet de zeilen bij. 

Ontdek meer blog posts

Hand schudden tussen man en vrouw

B2B en B2C worden Human2Human

Binnen het boek Human2Human beschrijft Daniëlle de Jonge hoe organisaties onderscheidend kunnen verkopen middels echte aandacht. Ze geeft in haar boek een futuristische kijk op