Saleshackrs

Outbound en inbound marketing; alles wat je erover moet weten

Outbound marketing

Outbound en inbound marketing zijn twee termen die regelmatig in de marketing worden gebruikt. Wat deze twee termen precies inhouden, wat de voordelen en nadelen zijn en hoe je het toepast zullen wij zo bespreken. 

De betekenis van outbound marketing

Wat is outbound marketing?

Outbound marketing wordt de traditionele manier van marketing genoemd. Bij outbound marketing gaat het over het ‘pushen’ van een marketingboodschap om zo onder de aandacht van de doelgroep te komen. Denk aan Google Ads, Social media Advertising of telemarketing. 

Bij outbound marketing zorg je dat je gezien wordt door je doelgroep, of ze nu vraag naar je product hebben of niet. Hoe meer geld je uitgeeft, hoe meer resultaat. Outbound marketing richt zich het bereiken van potentiële klanten die niet actief op zoek zijn om de oplossing te vinden voor een probleem die ze ervaren. 

De betekenis van inbound marketing

Wat is inbound marketing?

Inbound marketing richt zich op het binnenhalen het binnenhalen van potentiële klanten die zich ervan bewustzijn dat zij een probleem hebben en actief op zoek zijn naar een oplossing. 

Inbound marketing is een marketingstrategie waarbij je jouw bedrijf op een natuurlijke manier onder de aandacht van de klant plaatst. Dit doe je door op natuurlijke wijze te zorgen dat

de klant in zijn customer journey jouw bedrijf tegenkomt. 

Door het ontwikkelen van de juiste content en te zorgen dat deze bovenaan rankt (op google) op de juiste zoekwoorden, zorg je voor een grote hoeveelheid bezoekers naar de website. In plaats van advertenties te laten zien aan de doelgroep zorg je voor content die de doelgroep zelf zoekt. 

Inbound marketing draait op het creëren van nieuwe relevante content, zodat de doelgroep op natuurlijke wijze bij jouw bedrijf terecht komt. Uiteindelijk blijft het doel conversie te behalen. 

Waarom zou je outbound marketing gebruiken?

Outbound marketing is een manier om in een korte tijd veel resultaat te behalen. Als nieuw bedrijf kan inbound marketing lastig zijn aangezien je niet zichtbaar bent. Outbound marketing zorgt voor meer verkeer, meer bekendheid en meer autoriteit. 

Outbound marketing werkt ontzettend goed voor bedrijven waarbij hun doelgroep geen zoekmachines gebruikt om hun product of dienst te vinden of de zoekwoorden die bij hun bedrijf aansluiten hebben een zeer laag zoekvolume. 

Dit is vooral als er sprake is van één van de volgende situaties:

  • Wanneer er is sprake van een innovatief of nieuw product / dienst
  • Indien de doelgroep erg conservatief is
  • Wanneer er geschikte niche-media is waarop jouw doelgroep aanwezig is
  • Als jouw doelgroep geen gebruik maakt van zoekmachines of het zoekvolume erg laag is op de zoektermen voor jouw product / dienst

Outbound marketing zorgt dat je doelgroep toch met jou in contact komt. Daarnaast zijn er nog een aantal andere situaties waarin outbound van groot succes is:

  • Deadlines die snel behaald moeten worden
  • Een specifiek en kleine beschikbare adressenlijst
  • Retargeting
  • Tevredenheidsonderzoek
  • Tijdelijk korting die alleen voor een specifieke doelgroep geldig is. 

Outbound wordt vaak als vervelend ervaren, toch zijn er ook fijne manieren om outbound marketing uit te voeren. Zoals via LinkedIn.

Lees hier meer over outbound marketing via LinkedIn (interne link naar onder)

Waarom zou je inbound marketing gebruiken?

In plaats van dure campagne die voornamelijk bestaat uit veel herhaling, groot bereik en geen specifieke doelgroep, maakt inbound marketing gebruik van een efficiënte marketing strategie. Er is namelijk al vraag naar het onderwerp. 

Veel prospects vinden het fijn om zelf op zoek te gaan naar de juiste oplossing. Ze beginnen bij Google, bekijken concurrenten, laten zich adviseren door andere klanten door middel van reviews. Op deze manier kunnen ze volledig zelf bepalen wat de beste oplossing voor hen is. Inbound marketing speelt hier op in. 

Ten tweede trek je prospects naar je toe in plaats van jezelf in hun gezichtsveld te plaatsen. Met inbound marketing zorg je voor relevante informatie, bijvoorbeeld door het plaatsen van informatieve blogs, om de prospects te voorzien van kennis. 

Met inbound marketing zorg je dat de doelgroep alleen jouw informatie te zien krijgt als ze daar behoefte aan hebben. Je zorgt dat je met minder budget je doelgroep net zo goed kan bereiken als met een groter budget. Daarnaast werkt inbound marketing op langer termijn.

Het doel van deze content is om bovenaan in google te verschijnen zonder ervoor te betalen. Hierdoor is de positie een eenmalige investering en heeft op langer termijn veel nut.

Inbound marketing is de nummer 1 marketingstrategie wereldwijd. 

Inbound en outnbound marketing in bedrijven

De verschillen tussen inbound en outbound marketing

Wat zijn de verschillen tussen inbound en outbound marketing?

Het grootste verschil is de wijze waarop je de klant wilt bereiken. Bij inbound zorg je dat je vindbaar bent voor de leads terwijl je bij outbound de leads opzoekt. Terwijl je doelgroep bij inbound al vraag heeft naar het product, kan je bij outbound iets totaal nieuws bij hen presenteren. 

Daarnaast weten de meeste leads die je ontvangt vanuit inbound zich bewust van de uitdaging en outbound is zich nog niet bewust voor het probleem. al dat ze een uitdaging/ probleem hebben terwijl bij outbound de ontvanger van de marketinguiting soms nog geen idee heeft. 

Naast de content maken beide marketing methodes gebruik van andere kanalen. Outbound marketing focust zich op kanalen die zenden, zoals radio of tv reclame. Hier gaat het om het zenden van productinformatie en is sprake van eenrichtingscommunicatie. Inbound marketing gebruikt interactieve kanalen zoals organische social media en google search. 

Een ander verschil is het tijd dat het kost om resultaten te bereiken. Inbound marketing kan een tijdje duren voordat het werkt. Outbound kan gelijk in werking gesteld worden en resultaten leveren. 

Voordelen van inbound en outbound marketing

Outbound marketing

  • Erg effectief op korte termijn
  • Actief benaderen van nieuwe leads
  • Werkt goed als jouw doelgroep geen zoekmachines gebruikt om jouw product of dienst te vinden, of er zit een laag zoekvolume op de zoektermen die aansluiten bij jouw business. 
  • Bevorderd van naamsbekendheid
  • Direct resultaat

Inbound marketing

  • Effectief op langetermijn 
  • Interactieve communicatie
  • Lage kosten per lead
  • Meestal een hogere ROI dan Outbound Marketing
  • Klanten komen naar jou toe
  • De website en inhoud wordt voortdurend bijgewerkt
  • Goed meetbaar

Nadelen van inbound en outbound marketing

Outbound marketing

  • De aandacht is tijdelijk, het moment dat je stopt met betalen valt ook de aandacht weg
  • Mensen ervaren outbound marketing als vervelend. Dit blijkt uit de volgende statistieken:
    • 86% van de consumenten TV commercials skipt. Dat valt samen met ontwikkelingen als Netflix, Video-on-demand en uitzending gemist.
    • 91% van de consumenten zich uitschrijft voor mailing lijsten.
    • 44% van de direct mail niet wordt geopend.
    • Consumenten zich massaal inschrijven voor het bel-me-niet register.
  • Alleen maar zenden
  • Lastig om voor iedereen aantrekkelijk en relevant te zijn doordat het erg algemeen is
  • Het is gemakkelijk om outbound marketing uit te schakelen (ongewenste mails weggooien of de tv dempen)
  • Lastig te meten
  • Tijdsintensief
  • Outbound leads kosten 61% meer dan inbound leads. 

Inbound marketing

  • Werkt niet goed als jouw doelgroep geen zoekmachines gebruikt om jouw product of dienst te vinden, of er zit een laag zoekvolume op de zoektermen die aansluiten bij jouw business. 
  • Niet direct resultaat
  • Arbeidsintensief 
  • Aan inbound marketing zitten uitdagingen verbonden. Uit onderzoek bleken marketeers de volgende uitdagingen te herkennen. 
uitdagingen van inbound marketing

Aan de slag met outbound marketing

Er zijn verschillende kanalen die je kunt gebruiken met outbound marketing om meer leads te genereren. Wanneer je aan de slag gaat met outbound marketing is het belangrijk om alle opties te overwegen en daarna te kiezen welke opties het best vallen binnen jouw budget en het best werken voor jouw doelgroep.

1. Traditionele marketing

Deze reclame wordt ook wel above-the-line (ATL) reclame genoemd. Dit omvat media zoals televisie, radio, gedrukte media en billboards. Deze media is gericht op het bereiken van massa’s. Het is echter lastig te meten wie het ziet en mist verfijnde targeting mogelijkheden, maar traditionele reclame zijn effectief voor bijvoorbeeld merkbekendheid campagnes. 

2. Online marketing

Een ander onderdeel van outbound marketing is online advertenties. Tot uitzondering van traditionele reclames kun je hierbij beter targeten wie je wilt bereiken en de resultaten uitgebreid meten. Er zijn veel verschillende soorten digitale reclame:

  • Zoekmachine Marketing (SEA)
  • Display-advertenties
  • Social media advertising
  • Through-the-line advertenties
  • E-mailmarketing
  • Native advertising
  • Videoadvertenties

Deze soorten reclame vallen onder below-the-line (BTL) advertenties in verband met hun specifieke targeting mogelijkheden.

3. Through-the-line (TTL) marketing

Dit is een combinatie van traditionele en online marketing. Een through-the-line campagne bevat dus zowel online als fysieke marketinguitingen. 

4. Telemarketing

Bij telemarketing belt een verkoper door middel van een database naar mensen die mogelijk potentiële klanten zouden kunnen zijn. In dit gesprek peilt de verkoper om de interesse te peilen en ze mogelijk te laten converteren. 

Er is vooraf van dit gesprek geen contact richting de persoon die gebeld wordt, daarom wordt dit vaak cold calling genoemd. 

Deze manier van verkopen is de meest uitdagende methode vanwege het storen van mensen op hun dag en dat het vaak als irritant wordt ervaren. 

5. E-mailmarketing

Elke push-tactiek, of de ontvanger nu heeft ingestemd om het te ontvangen of niet, wordt gecategoriseerd als uitgaande marketing (E-mailmarketing wordt ook gebruikt bij inbound marketing). Dit is de reden dat we het ook bij outbound marketing meenemen als optie.

E-mailmarketing wordt toegepast om met een breed gegevensbestand verschillende kansen te identificeren. Er zijn negen soorten mails die je kunt sturen:

  • E mail reeks voor welkom en onboarding
  • Leadgeneratie, nurturing, vervolg campagnes
  • Wekelijkse nieuwsbrieven
  • Lancering van nieuwe producten of functies
  • Productfeedback, enquête
  • Campagnes voor klantbehoud
  • Upselling of cross-selling van e-mails
  • E-mails voor het verlaten van de winkelwagen
  • Kortingen, aanbiedingen of klant loyaliteitscampagnes

De combinatie van telemarketing en email marketing wordt inside sales genoemd. 

6. Evenementen en beurzen

Tijdens evenementen en beurzen kunnen bedrijven leads genereren, prospects laten converteren en bestaande klanten behouden. Je bent (online) direct in contact met de doelgroep.

7. LinkedIn 

Door direct messaging te gebruiken op LinkedIn kan je direct in contact komen met je doelgroep. Je kunt zeer specifiek targetten en persoonlijk jouw product of dienst aan de doelgroep presenteren. Aangezien dit veel tijd zou kosten om handmatig te doen, hebben wij hier een methode voor ontwikkeld. 

Door het gebruik van de juiste verkooptechniek en gebruik van onze tools kun je gemakkelijk geautomatiseerd veel leads benaderen via LinkedIn. Deze manier van outbound marketing is persoonlijk, meetbaar en specifiek in targeting. Via Saleshackrs bereik je de ideale doelgroep effectief en efficiënt. 

Aan de slag met inbound marketing

Bij inbound marketing ga je aan de slag met het creëeren van content. Er zijn verschillende soorten van content creatie die goed werken:

soorten content creatie

Inbound marketing sales funnel

  • Top van de funnel: Hier worden bezoekers naar je website getrokken (users)
  • Midden van de funnel: In deze fase worden bezoekers omgezet tot leads wanneer ze je website bezoeken (leads)
  • Onderste fase van de funnel: Hier converteren leads en worden ze daarmee ook klant. (customers)
inbound marketing sales funnel

Hoe begin je met inbound marketing?

Stap 1. Vind de zoekwoorden waar je op gevonden wilt worden. Hierbij is het belangrijk om zoekwoorden te kiezen met een geschikt zoekvolume. Daarnaast moet je hierbij op de concurrentie letten, over het algemeen wordt er geadviseerd om geen zoekwoorden te gebruiken waarbij het bijna onmogelijk is om bovenaan te komen. 

Stap 2. Schrijf content voor de zoeker, niet voor Google. Het doel van Google is om de gebruikers tevreden te stellen, zodra de bezoekers via Google tevreden wat ze vinden op jouw website is Google tevreden. Op dat moment zal dit ook positief effect hebben op je ranking. 

Stap 3. Maak geen content waar al veel van is, het is belangrijk dat je content uniek is. 

Stap 4. Zorg voor een fijn werkende website die er mooi uit ziet. Dit zorgt voor een positieve user experience. 

Stap 5. Zorg dat de website mobielvriendelijk is

Stap 6. Verspreid je content via social media. 

Stap 7. Zorg dat je content makkelijk te delen is

Stap 8: Voeg Call to Actions toe aan je content

De 4 fases van inbound marketing

Inbound marketing methode werkt met vier verschillende fases. Deze methode is erop gericht om langdurige relaties op te bouwen met de bezoekers, leads en klanten. 

Deze methode stelt dat iemand begint als bezoeker op je website. Hierna wordt deze een lead en na het converteren groeien ze door naar ambassadeurs van het bedrijf.

Deze fases worden ook wel attract, convert, close en delight genoemd. 

1. Attract – creëer van verkeer

Door het delen van blogs, gebruik te maken van SEO en het actief promoten van je content op sociale media trek je bezoekers naar je website. Belangrijk hiervoor is het formuleren van een buyer persona en de buyer funnel van deze groep. Hier kun je je content op afstellen. 

To do: Stel een buyer persona en een buyer’s funnel op, optimaliseer je website (SEO), creëer content en wees actief op social media. 

2. Convert – bezoekers omzetten naar leads

Als de doelgroep zich op de website bevindt is het belangrijk om bezoekers zoveel mogelijk aan te moedigen om hun gegevens achter te laten. Dit kan bijvoorbeeld door kennis te geven in ruil voor de gegevens, dit zal dan in de vorm van een white paper of ebook kunnen. 

Door gebruik te maken van call-to-actions en landingspagina’s, kun je het conversieproces actief optimaliseren.

To do: creëer call-to-actions bij je content op een landingspagina en link naar nieuwe content die een lead ook interessant zou kunnen vinden door op de bedankpagina. 

3. Close – leads laten converteren

73% van de B2B-leads zijn nog niet klaar om een aankoop te doen. Dit betekent dat ze ideale leads zijn, maar nog niet toe zijn om te converteren. Daarom is het belangrijk om de leads goed te begeleiden. 

Door het gebruik van e-mails hou je leads op de hoogte en stuur je relevante informatie om de aankoopbeslissing te stimuleren. Ook wordt hiermee het vertrouwen opgebouwd. Door analytisch te kijken hoe er wordt gereageerd op de mails per lead kun je leads kwalificeren.

Lead nurturing (interne link) is een belangrijk onderdeel om een goede relatie op te bouwen en uiteindelijk de leads te laten converteren. 

To do: hou leads warm door gebruik te maken van content, marketing automation (interne link naar marketing automation), Lead nurturing (Interne link naar lead nurturing MQL blog) en maak gebruik van het kwalificeren van leads zodat je weet wanneer ze door moeten naar de sales. 

4. Delight – relatie onderhoud 

Om te zorgen dat klanten enthousiast en verbonden met het bedrijf blijven, is een langetermijnstrategie belangrijk. Huidige klanten behouden is namelijk veel goedkoper dan nieuwe verzamelen. 

Bestaande tevreden klanten delen vaak hun positieve ervaringen met een product/dienst binnen hun netwerk. Daarnaast zijn ze eerder geneigd zijn om extra producten of diensten af te nemen wanneer ze zich verbonden voelen met het bedrijf. 

To do: regelmatig mailing uitzetten naar bestaande klanten. 

funnel

Outbound marketing strategie

Voor een outbound marketingstrategie is het vereist om na te denken over de impact en een omkeerbaarheid van massamedia campagnes. Er zijn verschillende stappen hoe je een goede strategie vast stelt:

Stap 1: Doelen stellen

Wees duidelijk over de doelen die je probeert te bereiken met uw outbound marketing strategie. 

Doelen zijn nodig om de impact van de campagne te kunnen bepalen. Zorg dat de doelstellingen SMART geformuleerd zijn en dat de methode van outbound marketing die je gebruikt hier goed op aansluit.

Stap 2: Buyer persona

Door gebruik te maken van een buyer persona kun je duidelijk in kaart brengen wie je wilt bereiken met de outbound marketingstrategie. Zorg dat de buyer persona specifiek en nauwkeurig is opgesteld. De vorm van outbound marketing moet bepaald worden op basis van de buyer persona. Als de verkeerde eigenschappen worden gesegmenteerd kan heel de campagne een flop zijn. 

Stap 3: Onderzoek de concurrentie

Bij outbound marketing is er hoge concurrentie. Er zijn maar een aantal marketingkanalen en als bedrijf wil je de rest overtreffen. De concurrentie bekijken en manieren vinden om zich van hen te onderscheiden is essentieel in de strategie. 

Stap 4: Campagne berichten maken

Zorg dat je duidelijk hebt welke boodschap je wilt communiceren. Zorg dat het begrijpelijk is voor de lezers. De berichten moeten op subtiele wijze de waarde overbrengen die jouw aanbod biedt. 

Stap 5: Bepaal de geschikte marketing kanalen

Zojuist hebben wij alle mogelijkheden uitgebreid toegelicht voor outbound marketing. Bepaal met je budget, buyer persona en concurrentie onderzoek in je achterhoofd welke optie voor outbound marketing kanaal het beste bij jouw bedrijf en doel aansluit. 

Inbound marketing strategie

Een inbound marketing strategie bestaat uit 4 onderdelen:

1. Buyer persona

Door gebruik te maken van een buyer persona kun je duidelijk in kaart brengen wie je wilt bereiken met de inbound marketing. Gebaseerd op data en weloverwogen speculaties over demografische gegevens, gedrag, motivatie en doelen kun je de ideale klant definiëren. 

2. Buyer’s funnel

Door het proces naar aankoop in kaart brengen kun je precies weergeven welke content op welk moment in de funnel ingezet moet worden. Dit is dus essentieel om te zorgen dat de strategie op de juiste volgorde wordt uitgevoerd. 

3. Content

We hebben het al vele keren over content gehad, aangezien content de drijfveer van inbound marketing is. Content leidt de potentiële klanten door de funnel heen. Een content planning maken is daarom ook een onderdeel van een inbound marketing strategie. 

Content kent verschillen in hoeveel de lezers er van leren en hoe kwalitatief de informatie is. Goede content is gericht geschreven, relevant, informatief en persoonlijk. 

4. Doelen 

Door het opstellen van doelen weet je exact wat je wilt bereiken door middel van inbound marketing. Doelen zijn nodig om de impact van de campagne te kunnen bepalen. Zorg dat de doelstelling SMART zijn geformuleerd en verbind ze met KPI’s om de resultaten goed te kunnen meten. 

Meer weten over outbound marketing toepassen?

Ontdek meer blog posts